Κ.Π. Καβάφης – Μανόλης Αναγνωστάκης, Μία συνάντηση

 

Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013, 20:00
Χώρος Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Ερμού 134-136 Σταθμός ΗΣΑΠ-Θησείο

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

 

20:00 Έναρξη ημερίδας, χαιρετισμοί

20:20 Ο Αναγνωστάκης αναγνώστης του Καβάφη
Δημήτρης Πολυχρονάκης, Επίκ. καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Παν. Κρήτης

20:40 Καβάφης, Αναγνωστάκης και μικροϊστορία
Κώστας Καραβίδας, Υποψ. Διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας, Παν. Αθήνας

21:00 Ο Αναγνωστάκης και η καβαφική παρα-φιλολογία: Η «άρνηση» ως αντίσωμα
Μιχάλης Γ. Μπακογιάννης, Λέκτορας, Τμήμα Φιλολογίας, ΑΠΘ

21:20 «Υπέρ και κατά». Σημειώσεις κριτικής, σήματα της ποίησης
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Επίκ. καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Παν. Ιωαννίνων

 

Ποιήματα διαβάζουν οι ηθοποιοί Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη και Μιχάλης Βιρβιδάκης.

Την ημερίδα συντονίζει ο Αλέξης Πολίτης, Ομότ. καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Παν. Κρήτης.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ: ΟΜΙΛΟΣ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ

 

 

Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ

ΝΕΟΙ ΤΗΣ ΣΙΔΩΝΟΣ (400 μ.Χ.)

 

(Από τα Ποιήματα 1897-1933)

 

Αισχύλον Ευφορίωνος Αθηναίον τόδε κεύθει 

μνήμα καταφθίμενον πυροφόροιο Γέλας` 

αλκήν δ' ευδόκιμον Μαραθώνιον άλσος αν είποι 

και βαθυχαιτήεις Μήδος επιστάμενος.1

 

Ο ηθοποιός που έφεραν για να τους διασκεδάσει

απήγγειλε και μερικά επιγράμματα εκλεκτά.

 

Η αίθουσα άνοιγε στον κήπο επάνω·

κ’ είχε μιαν ελαφρά ευωδία ανθέων

που ενώνονταν με τα μυρωδικά

των πέντε αρωματισμένων Σιδωνίων νέων.

 

Διαβάσθηκαν Μελέαγρος, και Κριναγόρας, και Ριανός.

Μα σαν απήγγειλεν ο ηθοποιός,

«Αισχύλον Ευφορίωνος Αθηναίον τόδε κεύθει–»

(τονίζοντας ίσως υπέρ το δέον

το «αλκήν δ’ ευδόκιμον», το «Μαραθώνιον άλσος»),

πετάχθηκεν ευθύς ένα παιδί ζωηρό,

φανατικό για γράμματα, και φώναξε·

 

«Α, δεν μ’ αρέσει το τετράστιχον αυτό.

Εκφράσεις τοιούτου είδους μοιάζουν κάπως σαν λιποψυχίες.

Δώσε –κηρύττω– στο έργον σου όλην την δύναμί σου,

όλην την μέριμνα, και πάλι το έργον σου θυμήσου

μες στην δοκιμασίαν, ή όταν η ώρα σου πια γέρνει.

Έτσι από σένα περιμένω κι απαιτώ.

Κι όχι απ’ τον νου σου ολότελα να βγάλεις

της Τραγωδίας τον Λόγο τον λαμπρό –

τι Αγαμέμνονα, τι Προμηθέα θαυμαστό,

τι Ορέστου, τι Κασσάνδρας παρουσίες,

τι Επτά επί Θήβας – και για μνήμη σου να βάλεις,

μ ό ν ο  που μες στων στρατιωτών τες τάξεις, τον σωρό

πολέμησες και συ τον Δάτι και τον Αρταφέρνη.»

 

1. Επιτύμβιο στο μνήμα του Αισχύλου, στη Γέλα της Σικελίας, όπου πέθανε:

Αυτό το μνήμα σκεπάζει τον Αισχύλο, το γιο του Ευφορίωνα, 

Αθηναίο που πέθανε στη σιτοφόρα Γέλα, για την ευδόκιμη 

ανδρεία του μπορεί να μιλήσει το άλσος του Μαραθώνα και 

ο Πέρσης με την πυκνή χαίτη, που τη γνώρισε καλά. 

Κατά τον Παυσανία, το είχε συνθέσει ο ίδιος ο ποιητής – εκδοχή την οποία ασπάζεται και ο Καβάφης.

 

 

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ

ΝΕΟΙ ΤΗΣ ΣΙΔΩΝΟΣ, 1970

 

Κανονικά δεν πρέπει να ’χουμε παράπονο 

Καλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα,

Κορίτσια δροσερά – αρτιμελή αγόρια 

Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. 

Καλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας

Τόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα, 

Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ’ άλλην Ήπειρο 

Για ήρωες που σκοτωθήκαν σ’ άλλα χρόνια, 

Για επαναστάτες Μαύρους, Πράσινους, Κιτρινωπούς, 

Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Ανθρώπου.

Ιδιαιτέρως σας τιμά τούτη η συμμετοχή 

Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας 

Δίνετε ένα άμεσο παρόν και δραστικό – κατόπιν τούτου 

Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω

Δυο-δυο, τρεις-τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,

 

(Μας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;).

 

files/chronosmag/themes/theme_one/faviconXronos.png

 

 

  ΧΡΟΝΟΣ 05 (09.2013)