homo ludens / στιγμές της πρωτοπορίας

 

Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης στήνει ένα Αρχείο/Δίκτυο

για τις Πρωτοπορίες και τα Κινήματα του 20ού αιώνα]

#04

 

Of Women and Their Elegance – Έτσι τιτλοφόρησε ένα λαμπρό του πόνημα ο πολύς Norman Mailer (1923-2007). Ο συγγραφέας του An American Dream και του The Armies of the Night έχει την αδιαμφισβήτητη τιμή να χαρακτηρίζεται «ανατρεπτικός διανοούμενος» από τους καταστασιακούς/situationnistes, τη στιγμή μάλιστα που όλοι και βάλε(!) οι συγγραφείς και ποιητές που συνέβαινε να είναι συγκαιρινοί των καταστασιακών και του Guy Debord δέχθηκαν σφοδρές επιθέσεις μέσα από τις σελίδες της επιθεώρησης Καταστασιακή Διεθνής/Internationale Situationniste. 

Δίκτυο/Πλέγμα & Λαβύρινθος/Σκακιέρα: Ο Norman Mailer συνδέθηκε φιλικά με τον Σκοτσέζο συγγραφέα, ποιητή, δοκιμιογράφο και άνθρωπο της περιπέτειας Alexander Trocchi (1925-1984), ο οποίος Trocchi έχει, επίσης, την αδιαμφισβήτητη τιμή να είναι ο μόνος comrade που υπήρξε ενεργό μέλος και στα τρία κινήματα/ρεύματα που σημάδεψαν ανεξίτηλα το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα: την Beat Generation και τις Internationale Lettriste & Situationniste. 

Δίκτυο/Πλέγμα & Λαβύρινθος/Σκακιέρα: Πάει να πει, όλα συνδέονται, όπως έλεγε και ο per excellence καταστασιακός υπερσυγγραφέας Thomas Pynchon (που, όπως θα δούμε, πολλά τον συνδέουν με τον Debord και τους φίλους του). Όλα συνδέονται ιδίως στις ταραχώδεις και τόσο ενδιαφέρουσες ζώνες των εμπροσθοφυλακών της τέχνης και της κουλτούρας. Λοιπόν: ο Trocchi συνδέθηκε φιλικά και με τον τροβαδούρο Leonard Cohen, την εποχή που τον κυνηγούσαν –τον Trocchi– στις Ηνωμένες Πολιτείες, μόνο και μόνο επειδή είχαν βρει πάνω του μερικά είδη ναρκωτικών ουσιών. Ο Trocchi αντιμετώπιζε ποινή ακόμα και ισόβιων δεσμών. Βρήκε κάποιον τρόπο να την κοπανήσει, να καταφύγει στον Καναδά, όπου ο Leonard Cohen τον φυγάδευσε στην Ευρώπη. Γοητευμένος από την προσωπικότητα του Trocchi, ο Καναδός συνέθεσε ένα από τα καλύτερα ποιήματά του, το «Alexander Trocchi Public Junkie Priez Pour Nous», το οποίο ενέταξε στην ποιητική του συλλογή Flowers For Hitler (1964) και το οποίο θα δημοσιεύσουμε στο επόμενο Homo Ludens. 

Of Women and Their Elegance – Ακολουθώντας τούτο τον τίτλο του Mailer, θα συντάξω προσεχώς συνεκτικά δοκίμια σχετικά με το ρόλο των Γυναικών στα κινήματα/ρεύματα που μας απασχολούν εδώ. Σημειώνω ότι ο Mailer είχε γράψει ένα πολυσέλιδο βιβλίο για τη Marilyn Monroe, φωτογραφία της οποίας κοσμεί τουλάχιστον δύο έντυπα των  καταστασιακών. Μάλιστα, ένα εξ αυτών, μια αφίσα για την οποία θα μιλήσουμε σε προσεχές Homo Ludens, θεωρείται (και είναι) πανάκριβο συλλεκτικό item. Σημειώνω επίσης ότι η Kelly Baum και η Frances Stracy (1963-2009) έχουν εκπονήσει κείμενα με θέμα τη συμμετοχή των γυναικών στα πρωτοποριακά κινήματα, καθώς και την εικόνα των γυναικών σε αυτά τα κινήματα και στις δημοσιεύσεις τους. Καταγράφω τους τίτλους: «The Sex of the Situationist International» και «The Situation of Women». 

 

ΥΓ1 / Ντοκουμέντο / Internationale Situationniste, τεύχος 6, Αύγουστος 1961 – Directeur : G.-E. Debord / Rédaction : 32, rue de la Montagne-Geneviève, Paris 5e: H. Prem, suppléant de Sturm, qui n’avait pu se rendre à cette session, a attiré l’attention du Conseil sur l’indigne traitement réservé à Norman Mailer par les gens de la police et de la télévision américaines, sous prétexte de coups de couteaux donnés à sa femme, en fait pour discréditer un intellectuel subversif.

 

ΥΓ2 / Ντοκουμέντο / Hands off Alexander Trocchi! / By Guy Debord, Jacqueline de Jong and Asger Jorn / 7 October 1960, Paris, France: 

For several months, the British writer Alexander Trocchi has been kept in prison in New York.

He is the former director of the revue Merlin, and now he participates in experimental art research in collaboration with artists from several countries, who were regrouped on 28 September [1960] in London in the Institute of Contemporary Arts (17 Dover Street). On that occasion, they unanimously expressed in public their solidarity with Alexander Trocchi, and their absolute certainty in the value of his comportment.

Alexander Trocchi, whose case is due to be tried in October, is –in effect– accused of having experimented with drugs.

Quite apart from any attitude on the use of drugs and its repression on the scale of society, we recall that it is notorious that a very great many doctors, psychologists and also artists have studied the effects of drugs without anyone thinking of imprisoning them. The poet Henri Michaux has hardly been spoken of in recent years on the successive publication of his books announced everywhere as written under the influence of mescalin.

Indeed, we consider that the British intellectuals and artists should be the first to join with us in denouncing this menacing lack of culture on the part of the American police, and to demand the liberation and immediate repatriation of Alexander Trocchi.

Since it is generally recognized that the work of a scientist or an artist implies certain small rights, even in the USA, the main question is to bear witness to the fact that Alexander Trocchi is effectively an artist of the first order. This could be basely contested for the sole reason that he is a new type of artist; pioneer of a new culture and a new comportment (the question of drugs being in his own eyes minor and negligible).

All the artists and intellectuals who knew Alexander Trocchi in Paris or London ought to bear witness without fail to his authentic artistic status, to enable the authorities in Great Britain to take the necessary steps in the USA in favour of a British subject. Those who would refuse to do this now will be judged guilty themselves when the judgment of the history of ideas will no longer allow one to question the importance of the artistic innovation of which Trocchi has been to a great extent responsible.

We ask everyone of good faith whom this appeal reaches, to sign it, and make it known as widely as possible.

 

 

files/chronosmag/contentVOL21/HL04-AlexTrocchi-2.jpg

files/chronosmag/themes/theme_one/faviconXronos.png

  ΧΡΟΝΟΣ 21 (01.2015)  

Ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης (Απρίλιος 1960) είναι ποιητής, μεταφραστής και συγγραφέας/ μελετητής των πρωτοποριών (Φουτουρισμός,  Dada, Υπερρεαλισμός), της Beat Generation, και του ρεύματος για την «υπέρβαση και την πραγμάτωση της Τέχνης» (Cobra, Λεττριστές, Καταστασιακοί) / Ίδρυσε και διηύθυνε την επιθεώρηση Propaganda (1997-2002) / Έχει γράψει βιβλία για τον William Burroughs και τον Guy Debord / Διευθύνει το εγχείρημα ΚΟΡΕΚΤ (εκδόσεις Νεφέλη), και τις σειρές «Αιφνίδια Ντοκιμαντέρ» (εκδόσεις Γαβριηλίδης), «Radio Propaganda» (εκδόσεις Σαιξπηρικόν) και «Radio Bookspotting» (εκδόσεις Κριτική) / Το πολυσυζητημένο μυθιστόρημά του Διασυρμός, πρώτο μέρος της Τριλογίας του Χάους, και το δεύτερο μέρος, το μυθιστόρημά του Αγάπη/Love κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Εστία» / Από το 2012 διατηρεί τη Στήλη «Radio Βookspotting» στη Lifo / Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Ψηφιακών Μορφών Τέχνης της ΑΣΚΤ / Διδάσκει Φιλοσοφία της Εικόνας στον ΑΚΤΟ / Mέλος του Κύκλου Ποιητών και της Εταιρείας Συγγραφέων.