homo ludens / στιγμές της πρωτοπορίας

 

Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης στήνει ένα Αρχείο/Δίκτυο

για τις Πρωτοπορίες και τα Κινήματα του 20ού αιώνα]

#08
Δύο Φαρμακοποιοί στην Πρωτοπορία

 

Αλυσιδωτές αντιδράσεις, διαδρομές στο χάος, απρόσμενες συναντήσεις, σφοδρές ανατροπές: η Ιστορία των Πρωτοποριών. Και ακόμα: διαρκή ξεπεράσματα, υπερβάσεις, συγκρούσεις, ρήξεις

Όσο το σκαλίζουμε με κέφι τόσο ανακαλύπτουμε συνδέσεις. Τα πάντα συνδέονται, επέμενε ο Thomas Pynchon. Ο οποίος Pynchon ολοένα και περισσότερο με παραπέμπει στον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη, και τούμπαλιν: ίδια επιμονή στη φράση που είναι κρύσταλλος, ίδιο σπάσιμο της γραμμικότητας, ίδια διαλεκτική Παλιού & Νέου

Φαρμακοποιός ο Πεντζίκης, γεννημένος στις 17 Οκτωβρίου του 1908. Μέγας πειραματιστής και διαμαντένιος γαληνευτής. Πείσμων και παθιασμένος. Πρωτοπόρος. Αιωνίως νεανίας. Σοφός

Φαρμακοποιός και ο Giuseppe Pinot Gallizio [Τζουζέπε Πίνοτ Γκαλίτσο], γεννημένος στις 12 Φεβρουαρίου του 1902. Μέγας πειραματιστής, επίσης. Πολυπράγμων. Πείσμων. Πρωτοπόρος

Ο φαρμακοποιός Πεντζίκης επινοεί δικές του μεθόδους έκφρασης. Γράφει και ζωγραφίζει. Διαρκώς υπερβαίνει. Αλλά και διαρκώς επανέρχεται. Εργάζεται με την μέθοδο της ψηφαριθμήσεως. Μια μέθοδος διαλύσεως και ανασυνθέσεως. Την εξηγεί ο ίδιος στον Περικλή Σφυρίδη, το 1986: Πρώτα πρώτα αναλύεται ο όγκος του υλικού. Οι λέξεις αποδομούνται σε γράμματα και τα γράμματα μεταφράζονται σε αριθμούς. Σε κάθε έναν από τους εννιά αριθμούς αντιστοιχεί και ένα χρώμα. Ο αριθμός 1 αντιπροσωπεύει τα δίχρονα (α, ι, υ) και εκφράζεται με μπλε. Και τα λοιπά.

files/chronosmag/contentVOL22/IS4.gif

Ο φαρμακοποιός Πίνοτ προχωρεί και αυτός στη δική του μέθοδο, την Βιομηχανική Ζωγραφική. Στήνει μια σειρά τροχαλίες πάνω σε έναν τρίποδα με ρόδες. Οι τροχαλίες κινούνται από ένα δίχρονο μοτέρ. Ξετυλίγεται ένας μεγάλος κύλινδρος από χαρτί, άλλοι κύλινδροι κινούνται σπασμωδικά και απλώνουν χρώματα, κι όλα αυτά μέσα σε μια χαοτική και θορυβώδη κίνηση. Ο Πίνοτ γράφει: Η βιομηχανική ζωγραφική υπήρξε η πρώτη πετυχημένη απόπειρα ενός παιχνιδιού με τις μηχανές. Το άμεσο αποτέλεσμά της ήταν η υπονόμευση της αξίας του καλλιτεχνήματος. Οι χιλιάδες καλλιτέχνες που σήμερα χάνουν τον καιρό τους επαναλαμβάνοντας τις ίδιες λεπτομέρειες θα μάθουν στο εξής τις δυνατότητες που προσφέρουν οι μηχανές. Θα εξαφανίσουμε αυτό το γιγάντιο τσεκ που λέγεται πίνακας και φτιάχνεται για να μεγαλώνουμε το εισόδημά μας. Χιλιάδες χιλιόμετρα ζωγραφικής θα προσφέρονται στους δρόμους και στις αγορές σε τιμή κόστους, θα αρέσουν στους ανθρώπους και θα τους ωθούν σε άλλα πειράματα διαμόρφωσης του περιβάλλοντός τους.

files/chronosmag/contentVOL22/Gallizio1.jpg

Ο φαρμακοποιός Πεντζίκης σπούδασε οπτική, φυσική και φυσιολογία  στο Παρίσι, βοτανική και φαρμακευτική στο Στρασβούργο, ενώ ήταν αυτοδίδακτος ζωγράφος

Ο φαρμακοποιός Πίνοτ σπούδασε χημεία και φαρμακευτική, και ειδικεύτηκε στη λαογραφία, την αρχαιολογία, τη βοτανολογία. Μελέτησε πολύ τους νομαδικούς πολιτισμούς. Ήταν, επίσης, αυτοδίδακτος ζωγράφος

Ο φαρμακοποιός Πεντζίκης ρητά θέλησε να υπερβεί το εγώ και να πάει στο εμείς. Το κατόρθωσε με τη ζωγραφική του που διαλύει το άτομο και ανοίγεται στο σύμπαν. Το κατόρθωσε, επίσης, με την ευφρόσυνη προσχώρησή του στον άχρονο εκκλησιασμό. Προσπαθεί, και πετυχαίνει, να αποκατασήσει την ανθρώπινη ενότητα στη σχέση που μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους και πέραν του τάφου. Δικά του είναι τα λόγια

Ο φαρμακοποιός Πίνοτ ρητά θέλησε να υπερβεί το εγώ και να πάει στο εμείς. Το κατόρθωσε με τη ζωγραφική του, που απλώνεται ατέρμονα στο σύμπαν και γίνεται η αντιύλη, το αέναο άνοιγμα. Το κατόρθωσε, επίσης, με την ωραία θορυβώδη προσχώρησή του στο κίνημα των καταστασιακών, και μάλιστα υπήρξε ένα από εφτά ιδρυτικά μέλη της Internationale Situationniste, τον Ιούλιο του 1957. Προσπαθεί, και πετυχαίνει, να προπαγανδίσει την ιδέα ότι η καινούργια συμπεριφορά του ανθρώπου θα είναι ένα παιχνίδι και ο καθένας θα ζει τη ζωή του παίζοντας, αναζητώντας μόνο τις συγκινήσεις που δίνει το παιχνίδι με τις επιτέλους πραγματοποιήσιμες επιθυμίες του. Δικά του είναι τα λόγια.

files/chronosmag/contentVOL22/HomoLudens8a.jpg

files/chronosmag/themes/theme_one/faviconXronos.png

  ΧΡΟΝΟΣ 22 (02.2015)  

Ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης (Απρίλιος 1960) είναι ποιητής, μεταφραστής και συγγραφέας/ μελετητής των πρωτοποριών (Φουτουρισμός,  Dada, Υπερρεαλισμός), της Beat Generation, και του ρεύματος για την «υπέρβαση και την πραγμάτωση της Τέχνης» (Cobra, Λεττριστές, Καταστασιακοί) / Ίδρυσε και διηύθυνε την επιθεώρηση Propaganda (1997-2002) / Έχει γράψει βιβλία για τον William Burroughs και τον Guy Debord / Διευθύνει το εγχείρημα ΚΟΡΕΚΤ (εκδόσεις Νεφέλη), και τις σειρές «Αιφνίδια Ντοκιμαντέρ» (εκδόσεις Γαβριηλίδης), «Radio Propaganda» (εκδόσεις Σαιξπηρικόν) και «Radio Bookspotting» (εκδόσεις Κριτική) / Το πολυσυζητημένο μυθιστόρημά του Διασυρμός, πρώτο μέρος της Τριλογίας του Χάους, και το δεύτερο μέρος, το μυθιστόρημά του Αγάπη/Love κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Εστία» / Από το 2012 διατηρεί τη Στήλη «Radio Βookspotting» στη Lifo / Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Ψηφιακών Μορφών Τέχνης της ΑΣΚΤ / Διδάσκει Φιλοσοφία της Εικόνας στον ΑΚΤΟ / Mέλος του Κύκλου Ποιητών και της Εταιρείας Συγγραφέων.